10 zasad zdrowego stylu życia

0

zasady zdrowego stylu życia

W życiu każdego z nas przychodzi taki moment, w którym uświadamiamy sobie, że chcemy coś zmienić.

Niektórzy z nas myślą, że jest za wcześnie na zmianę, bo w końcu jesteśmy młodzi i przed nami jest jeszcze dużo czasu. Inni z kolei uważają, że jest już za późno i użalają się nad swoim życiem twierdząc, że nic już nie da się zrobić.

Nie ważne czy jesteś młoda, czy masz już kilka lat więcej “na karku”. Odpowiedni moment na zmianę jest tu i teraz – wystarczą chęci i trochę motywacji. W tym wpisie omówię zasady zdrowego stylu życia.

Jak prowadzić zdrowy tryb życia?

Termin “zdrowy styl życia” stał się niezwykle modny w XXI wieku. W reklamach telewizyjnych, radiu, gazetach i w internecie cały czas można przeczytać hasła pt. “Zmień swoje życie w 30 dni” lub “Porzuć stare nawyki i rozwiń swój potencjał”.

O ile te hasła są zachęcające i wiele osób gdy je widzi postanawia zrobić pierwszy krok i zapisać się na szkolenie lub kupić konkretny produkt, o tyle wprowadzenie ich do swojego życia bywa trudne. Dlaczego tak się dzieje?

Bo ludzka motywacja jest ograniczona i wielkie zmiany nie zawsze dają dobre rezultaty. Czasem zbyt duża zmiana sprawia, że przestajemy iść do przodu, bo nie jesteśmy pewni co stanie się w przyszłości.

zacznij od wprowadzania małych zmian

Dlatego jestem zwolenniczką robienia małych kroków i stopniowego wychodzenia ze strefy komfortu. To dzięki tym małym krokom jesteśmy w stanie szybciej zaadoptować się do nowego środowiska.

Zbyt duży wysiłek na samym początku powoduje blokady, z którymi trzeba walczyć. Będąc realistką powiem, że tylko niewielki procent ludzi ma wyćwiczony mięsień samodyscypliny, który pomaga przezwyciężyć te blokady i przeć do przodu. Nie zawsze jednak udaje im się osiągnąć cel.

Zasady zdrowego stylu życia

Reguły które opisałam poniżej należy wprowadzać do swojego życia stopniowo. Zacznij od budowania małych nawyków i z każdym kolejnym tygodniem podnoś sobie poprzeczkę. Dzięki temu zwiększa się szansa, że nawyk, który zbudujesz będzie trwały.

Niektóre nawyki są trudne do wprowadzenia nawet na początku. Dlatego kierując się zasadami zdrowego stylu życia wprowadzaj tylko to co jest Ci naprawdę potrzebne i co uznasz za realnie możliwe do osiągnięcia.

1. Jedz częściej, a mniej

częściej jedzPierwszą zasadą zdrowego stylu życia jest regularne jedzenie. Chodzi mi o to, żeby jeść częściej, ale w mniejszych ilościach.

Zamiast trzech klasycznych posiłków (śniadanie, obiad, kolacja) zjedz 5 mniejszych. Jedząc klasyczne posiłki dostarczasz do organizmu dużą dawkę kalorii, które przekształcają się w tłuszczyk.

Spójrz na ludzi, którzy codziennie stołują się w restauracjach fast food. Oni idąc do takiej restauracji na soczystego hamburgera bombardują swój żołądek ogromną ilością kalorii. To powoduje, że w ciągu 15 minut dostarczamy do swojego organizmu tyle kalorii ile powinniśmy dostarczyć jedząc dwa lub trzy posiłki.

Objadanie się do syta jest głównym powodem otyłości na świecie oraz powstawaniem chorób cywilizacyjnych.

Jedząc mniej, a częściej dostarczasz do organizmu mniej kalorii nie obciążających tak bardzo Twojego żołądka. Dodatkowo szybciej spalasz kalorie, dzięki czemu Twoje ciało nie obrasta zbędnym tłuszczykiem.

Regularne jedzenie ma tą zaletę, że dostarczasz do organizmu więcej energii. A to chroni Cię przed gwałtownym spadkiem cukru we krwi powodującym zmęczenie, brak koncentracji, czy głodu.

Jedzenie 5 posiłków w ciągu dnia to podstawa zdrowego stylu życia!

2. Unikaj jedzenia niezdrowych produktów spożywczych

To jeden z tych nawyków, który najtrudniej wprowadzić do swojego codziennego rytuału. Prawie każda z nas lubi jeść słodycze, mięso oraz inne niezdrowe rzeczy.

Producenci wyżej wymienionych produktów doskonale wiedzą co zrobić, aby przyciągnąć nowych klientów. Kiedy przechodzisz obok restauracji to czujesz intensywny zapach, który podświadomie mówi Ci, że to jedzenie jest pyszne. Koło takiego miejsca nie sposób przejść obojętnie.

Niestety ale prawda jest taka, że faszerowanie się niezdrowym jedzeniem źle działa na nasz organizm. Powoduje otyłość, zwiększa prawdopodobieństwo powstawania nowotworów i ogłupia nas. To tylko niektóre czynniki, które sieją spustoszenie w naszym organizmie.

Najlepiej jest ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z tego typu jedzenia. Zamiast tego gotuj w domu. Dzięki temu wiesz co jesz i odżywiasz się zdrowo. A ponadto oszczędzasz dużo pieniędzy, bo zazwyczaj jedząc na mieście musimy wydać więcej, niż gdybyśmy mieli sami przygotować posiłek w domu.

3. Ćwiczenia siłowe

ćwiczenia siłowe dla zdrowiaBrak ruchu i siedzący tryb pracy to największy wróg zdrowego trybu życia. O ile praca 8 lub więcej godzin dziennie jest dla nas zupełnie normalna, o tyle brak ruchu powinien być zastąpiony większą aktywnością.

Dobrym rozwiązaniem jest zapisanie się do siłowni. Wykonywanie ćwiczeń siłowych obniża poziom cukru we krwi i insuliny oraz reguluje cholesterol. Co więcej ćwiczenia siłowe pomagają w leczeniu depresji, cukrzycy i choroby Alzheimera. (1)

Ćwiczenia siłowe stymulują szybsze spalanie tkanki tłuszczowej i mogą stanowić dodatkową alternatywę dla wszystkich suplementów na odchudzanie.

Dlatego też polecam zapisać się do siłowni. Jeśli z jakiegoś powodu nie masz ochoty tego robić to możesz ćwiczyć w domu. Wystarczy kupić hantle i ciężarki. W internecie jest dużo przeróżnych poradników, które pokazują jak ćwiczyć w domu. A efekty będą porównywalne do tych, które uzyskasz ćwicząc w siłowni.

4. Wyjdź z domu

wyjdź z domu

Żyjemy w społeczeństwie ceniącym sobie wygodę, dlatego często jeździmy samochodem, komunikacją miejską lub taksówką zapominając o tym, jak wiele korzyści uzyskamy idąc gdzieś na piechotę.

Wyjście na spacer jest aktywnością, którą powinnaś wprowadzać do swojego życia, jak najczęściej. Przebywanie na świeżym powietrzu sprawi, że dotlenisz swój umysł, dzięki czemu poprawią się Twoje procesy myślowe.

Dodatkowo przebywając na słońcu dostarczasz do organizmu witaminę D, która odpowiada za mocne kości, pomaga w leczeniu nadciśnienia i zmniejsza ryzyko zawału serca.

Pokonując dłuższe dystanse spalasz też kalorie, co wpływa na proces zrzucania zbędnych kilogramów. Lekarze zalecają, żeby robić codziennie około 5000 kroków (3 km).

5. Zadbaj o jakość snu

wysypiaj sięBrak snu i odpoczynku to jeden z najczęściej zaniedbywanych obszarów w życiu człowieka. Statystyki pokazują, że z roku na rok śpimy coraz mniej.

Ciekawe badanie przeprowadziła doktor Kimberly Fenn z Uniwersytetu w Michigan. W badaniu wzięły udział 234 osoby, które pracowały nad pewnymi procedurami. Po skończonym badaniu pierwsza grupa ochotników poszła spać o północy, podczas gdy drugiej grupie zalecono, żeby nie spała.

Na drugi dzień postanowiono sprawdzić wyniki obu grup. Okazało się, że pierwsza grupa (która spała) o wiele lepiej zapamiętała procedury z poprzedniego dnia. Druga grupa (która nie spała) miała problemy z kojarzeniem faktów i koncentracją. (2)

To jak i wiele innych badań dowodzi, że sen jest ważny w kontekście produktywności i bardziej klarownego myślenia. Badania pokazują, że brak snu koreluje również z otyłością oraz występowaniem chorób serca.

Jak się wysypiać?

Sen stanowi nieodłączną część naszego życia. Dlatego powinnaś zadbać o jakość regeneracji, żeby szybciej się wysypiać. Oto co możesz zrobić, aby ulepszyć jakość snu:

  • Kładź się spać o tych samych porach. Dzięki temu nie rozregulujesz swojego rytmu dobowego.
  • Nie pij kawy wieczorami.
  • Nie objadaj się przed snem. Wpływa to źle na pracę układu pokarmowego.
  • Zadbaj o to, żeby pomieszczenie, w którym śpisz było odpowiednio przyciemnione i wyciszone.

6. Zrób detoks informacyjny

detoks informacyjny

Ilość informacji, które przetwarza nasz mózg każdego dnia jest ogromna. Wiadomości, reklamy, negatywne przekazy informacyjne – to wszystko wpływa na Twój sposób myślenia.

Takie informacje generują w nas dużą ilość stresu wytwarzając w naszym organizmie kortyzol. Jeśli wiecznie się stresujemy to w końcu zamienia się to w depresję – a z niej nie tak łatwo jest wyjść.

Jedną z najlepszych rzeczy jaką możesz zrobić, aby mniej się stresować jest zrobienie detoksu informacyjnego polegającego na ograniczeniu dostępu do informacji.

Zrób następujący eksperyment. Przez następne dwa tygodnie ogranicz oglądanie telewizji, przeglądanie portali informacyjnych i słuchanie radia. Możesz sobie myśleć – “po co mam to robić? Przecież to lubię?” Już Ci wyjaśniam dlaczego.

Większość informacji przetwarzanych przez Twój mózg jest negatywna. Są to komunikaty, które mówią o tragediach, nieszczęściach i złych rokowaniach na przyszłość.

Wpływa to na Twoje zdrowie i sposób myślenia. To sprawia, że co chwile zastanawiasz się nad jakimś problemem. Możesz nawet nie być świadoma tego co się wtedy dzieje w Twoim mózgu, gdy oglądasz reklamy lub czytasz przerażające newsy.

Ile informacji przetwarza nasz mózg?

Naukowcy wyliczyli, że każdego dnia wchłaniamy około 34 gigabajtów danych, co odpowiada ilości 100 000 słów. Dla porównania ilość informacji przetwarzana przez nasz mózg w 2003 roku była 200-krotnie mniejsza.

Kiedy zrobisz taki odpoczynek od informacji zauważysz, że Twoja percepcja zacznie się zmieniać. Stajesz się bardziej spokojna, potrafisz łatwiej się skoncentrować i jesteś bardziej świadoma tego co Cię otacza. Tylko osoba która przeszła taki proces wie, jak wiele korzyści przynosi taki odpoczynek.

Nie musisz całkowicie rezygnować z oglądania telewizji, czy z czytania wszystkich wiadomości, bo jestem świadoma tego, że niektóre programy czy blogi (jak np. ten :)) mają dla Ciebie dużą wartość i zaspokajają Twoją ciekawość. Zrezygnuj z tego co potencjalnie może generować w Tobie negatywne emocje.

Gwarantuje, że taki eksperyment da Ci dużo doświadczenia, które zaprocentuje w przyszłości.

7. Badaj się profilaktycznie

badaj się profilaktycznieNie muszę przypominać, jak ważne jest zdrowie naszych zębów, serca, czy innych organów wewnętrznych. Wielu ludzi ignoruje badania profilaktycznie i później żałuje.

Zrobienie morfologii krwi, zbadanie cholesterolu, czy badań przesiewowych to tylko niektóre czynności, które nie wymagają dużo czasu, a informacje zwrotne pomogą Ci zadbać o zdrowie i uniknąć przykrych sytuacji w przyszłości.

Warto robić takie badania profilaktyczne kilka razy w roku dla własnego spokoju.

8. Ogranicz spożycie alkoholu

Dla jednych alkohol jest zbawieniem, dla innych środkiem rujnującym życie. Zostało przeprowadzonych już wiele badań o wpływie alkoholu na zdrowie człowieka.

Wykazano, że spożywanie umiarkowanych ilości alkoholu zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Z kolei inne badania dowodzą, że nadużywanie alkoholu może spowodować ryzyko infekcji wirusa HPV i doprowadzić do nawrotu raka szyjki macicy.

Nadużywanie alkoholu na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą wprowadzić zasady zdrowego stylu życia. Jednak wypicie lampki wina na spotkaniu rodzinnym wprowadzi nas w miły nastrój i rozluźni atmosferę.

Wszystko jest dla ludzi – alkohol też. Jednak nie należy nigdy przesadzać i lepiej pić świadomie i z umiarem.

9. Rzuć palenie

jak rzucić palenie

Nie wystarczy powiedzieć sobie “od dzisiaj rzucam palenie”, aby pozbyć się tego szkodliwego nawyku raz na zawsze.

Nawet kiedy próbujemy zrezygnować z palenia papierosów to po jakimś czasie stary nawyk uaktywnia się ponownie.

Pomimo tego, że na etykiecie paczki papierosów znajduje się ostrzeżenie, że palenie tytoniu powoduje raka i choroby serca to ludzie i tak to ignorują i nadal palą. Nałóg jest od nich silniejszy.

Według różnych raportów przeciętna osoba potrzebuje około ośmiu prób zanim rzuci palenie. Jednak mimo wszystko nie wszystkim osobom się to udaje. Rzucenie palenia wymaga dużej samodyscypliny.

Jak najszybciej rzucić nawyk palenia papierosów?

Oto kilka sposobów, które pomogą Ci to zrobić. Pamiętaj jednak, że zgodnie z metodą małych kroków nawyki trzeba wprowadzać stopniowo i rozważnie:

  1. Uświadom sobie, że palenie jest kosztowne. Policzono, że paląc jedną paczkę papierosów dziennie przez 50 lat wydasz około 300 000 tysięcy złotych. To tyle co zakup luksusowego samochodu lub mieszkania w większym mieście.
  2. Odstawienie papierosów sprawi, że będziesz zdrowsza i zmniejszysz ryzyko powstania nowotworu. Przestaniesz truć nie tylko siebie, ale również inne osoby, które wdychają dym papierosowy.
  3. Uświadom sobie jaki jest główny powód palenia papierosów. Czy jest to spowodowane nudą, stresem a może jakąś sytuacją z Twojego życia? Zastanów się przez moment i odpowiedz sobie na to pytanie.
  4. Ustal sobie, że każdego dnia palisz mniej papierosów. Jeżeli wypalasz paczkę dziennie to z każdym kolejnym tygodniem postanów, że wypalasz o jednego papierosa mniej. Dzięki temu Twój umysł przyzwyczaja się do mniejszej ilości wypalanych papierosów, a co za tym idzie łatwiej rzucisz palenie.
  5. Unikaj sytuacji, które kojarzą Ci się z paleniem. Może to być np. popielniczka leżąca na parapecie w kuchni, która aktywowała w Tobie nawyk sięgnięcia po papierosa. Pozbądź się wszystkich przedmiotów, które uaktywniają w Tobie chęć zapalenia papierosa.
  6. Uprzedź znajomych i rodzinę, że rzucasz palenie. Nic nie daje takiej mocy jak publiczne zobowiązanie.
  7. Odhaczaj w kalendarzu każdy kolejny dzień, w którym nie zapaliłaś papierosa. To jest niezwykle motywujące, gdy widzisz, że masz wystarczająco samodyscypliny, żeby rzucić palenie.

10. Obserwuj siebie

Na koniec zostawiłam dla Ciebie ważną poradę, która jest kluczowa w kontekście wcześniej wymienionych zasad.

Co właściwie oznacza obserwowanie siebie?

Zwróć uwagę, że ludzie przechodzą przez życie nieświadomie. Odżywiają się byle jak, nie ćwiczą, nie dbają o swoje zdrowie i nie próbują zmienić niczego w swoim otoczeniu. Gdy jesteśmy starsi to żałujemy, że czegoś nie zrobiliśmy, gdy byliśmy młodsi.

Sztuka polega na tym, żeby obserwować siebie i iść przez życie świadomie. Weź odpowiedzialność za swoje życie i podejmuj takie decyzje, dzięki którym poczujesz się zdrowo i witalnie.

Zadaj sobie następujące pytania:

  • Z czym mam obecnie największy problem?
  • Co mogę zrobić teraz, żeby zmienić jakość swojego życia?
  • Co chce osiągnąć w najbliższym czasie?

Wymaga to nieco praktyki, jednak dzięki umiejętności samoobserwacji zaczniesz szybciej budować zdrowe nawyki żywieniowe, częściej ćwiczyć, podróżować itd. co w ostateczności sprawi, że poczujesz się lepiej każdego dnia.

A jakie są Twoje nawyki i zasady, które stosujesz w swoim życiu? Pochwal się tym zostawiając komentarz na blogu.

Jestem wielką pasjonatką zdrowego stylu życia i dietetyki. Prywatnie lubię podróżować i poznawać ciekawe miejsca. W wolnej chwili czytam literaturę psychologiczną i popularnonaukową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here