15 naturalnych probiotyków dla lepszego zdrowia

0

naturalne probiotyki

Czy dostarczasz do organizmu wystarczająco dużo pokarmów bogatych w naturalne probiotyki?

Bakterie probiotyczne każdego roku stają się coraz bardziej popularne. Badania prowadzone na tych bakteriach pokazują, jak wiele korzyści zdrowotnych zyskujesz dostarczając je do swojego organizmu.

“Dobre bakterie” znajdziesz w naturalnej żywności dostępnej w niemal każdym większym sklepie. I co najważniejsze nie kosztują wcale dużo pieniędzy!

Czym są naturalne probiotyki?

Kiedy myślimy o bakteriach to zazwyczaj przed naszymi oczami pojawiają się złośliwe drobnoustroje wywołujące choroby i siejące spustoszenie w naszym organizmie. Nasze ciało składa się zarówno z dobrych, jak i złych bakterii.

Probiotyki są inaczej nazywane “dobrymi bakteriami”, bo pomagają utrzymać zdrowe jelita i wspomagają wiele procesów w Twoim organizmie. Są często mylone z prebiotykami, które są pożywką dla bakterii jelitowych.

Jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości probiotyków to możesz mieć problemy z trawieniem, częstszymi przeziębieniami, chorobami skóry lub candidą.

Kilkadziesiąt lat temu w naszej diecie dominowała duża ilość naturalnych probiotyków. Produkty które kiedyś kupowaliśmy były zdrowsze i nie zawierały tak wielu sztucznych składników chemicznych.

Obecnie wiele warzyw i owoców jest pryskanych lub chłodzonych przez co tracą swoje właściwości zdrowotne. Taka praktyka występuje w większości produktów spożywczych sprzedawanych na masową skalę.

Rodzaje bakterii probiotycznych

Jeśli zależy Ci na polepszeniu stanu zdrowia to powinnaś częściej sięgać po probiotyki. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • Lactobacillus acidophilus – bakteria, która znajduje się w wielu przetworach mlecznych. Ma unikalną zdolność przekształcania laktozy w kwas mlekowy.
  • Lactobacillus reuteri – pierwszy raz opisano ją w 1980 roku. Jest wydzielana przez mleko matki i dostępna w formie suplementów.
  • Lactobacillus bulgarius– najczęściej znajduje się w jogurtach i przetworach mlecznych.
  • Streptococcus thermophilus – stosuje się ją do produkcji przetworów mlecznych.
  • Bifidobacterium bifidum – bakteria znajdująca się w błonie śluzowej jelita grubego.

Właściwości zdrowotne bakterii probiotycznych

Probiotyki mają wiele właściwości korzystnych dla naszego zdrowia. Na dzień dzisiejszy istnieje ponad 140 szczepów bakterii o różnym działaniu. Badania na temat właściwości probiotyków cały czas trwają jednak już teraz wiemy, jakie korzyści, dzięki nim zyskujesz. Oto kilka z nich:

  • Wzmacniają układ odpornościowy. Są ważne dla osób, które często chorują.
  • Poprawiają trawienie.
  • Niszczą grzyby candida zapewniając świeży oddech.
  • Łagodzą stany zapalne.
  • Wpływają na zdrową skórę. Niektóre źródła podają, że pomagają w leczeniu trądziku różowatego i innych chorób skóry.
  • Obniżają poziom złego cholesterolu.
  • Wspomagają odchudzanie.

Stres i depresja

Według niektórych badań bakterie ze szczepu Lactobacillus helveticus i Bifidobacterium longum zmniejszają objawy lęku i depresji. (1)

Gdzie szukać naturalnych probiotyków?

Na świecie istnieje wiele probiotyków, które są łatwo dostępne. Większość z nich znajdziesz w prawie każdym sklepie. Inne są dostępne tylko w sklepach z ekologiczną żywnością.

1. Jogurt naturalny

jogurt naturalny

Prawdopodobnie najpopularniejszym probiotykiem na świecie jest jogurt owocowy i grecki wytwarzany z mleka owiec, krów i kóz. Jest to mleko, które zostało poddane fermentacji przez przyjazne bakterie kwasu mlekowego i bifidobakterie. (2)

Regularne jedzenie jogurtów pomaga wzmocnić kości i jest korzystne dla osób mających wysokie ciśnienie krwi. U dzieci jogurt naturalny może pomóc w dolegliwościach związanych z biegunkami wywoływanymi braniem antybiotyków.

Wiele jogurtów dostępnych na polskim rynku jest reklamowanych jako probiotyki. W rzeczywistości niewiele z nich ma dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Jogurty, które zawierają dużo cukru, a w ich składzie nie znajduje się minimum 100 milionów bakterii Lactobacillus na 1 g lub 10 milionów jednostek bakterii Bifidobacterium nie będą najlepszym wyborem.

Najlepiej wybrać jogurt z mleka koziego lub owczego i upewnić się, że zwierzęta były hodowane w naturalnym środowisku i były karmione trawą.

2. Kefir

Słowo kefir pochodzi od tureckiego słowa “keyif” co oznacza “dobre samopoczucie”. Jest bardzo podobny do jogurtu, jednak ma lekko kwaśny smak. Kefir powstaje na skutek połączenia mleka fermentowanego z ziarnami kefirowymi.

Kefir jest dobrym produktem spożywczym dla osób z nietolerancją laktozy. Zawiera do 24 szczepów bakterii probiotycznych.

Jedzenie naturalnych kefirów wzmacnia kości i chroni organizm przed przeziębieniem. Kefir jest źródłem wielu cennych witamin w tym: witaminy B2, B12, A, D i K. Pomaga w lepszym trawieniu pokarmu.

Kefir kokosowy

Doskonałym źródłem probiotyków wzmacniającym Twój organizm jest picie kefiru kokosowego. Jest on wytwarzany poprzez fermentację młodych orzechów kokosowych z ziarnami kefiru.

3. Kapusta kiszona

kapusta kiszona

Czy wiesz, że kapusta kiszona jest zdrowym i ogólnodostępnym probiotykiem? Do obiadu jak znalazł!

Kapusta kiszona powstaje na skutek fermentacji i zasolenia przez bakterie kwasu mlekowego. Jest bogata w błonnik, witaminę B, C i K oraz mikroelementy takie jak żelazo i mangan. Zawiera też luteinę i zeaksantynę, które odpowiadają za zdrowie naszych oczu.

Pragnę też wspomnieć, że najzdrowsza jest kapusta kiszona robiona samodzielnie, bo nie zawiera środków konserwujących. Jeśli już kupujesz kapustę kiszoną upewnij się, żeby była niepasteryzowana, bo tylko taki rodzaj kapusty zachowuje największą ilość bakterii probiotycznych.

4. Natto

natto1

Natto jest popularnym daniem w Japonii składającym się ze sfermentowanej soi. W kraju kwitnącej wiśni jest wykorzystywana niemal codziennie do przygotowywania różnych potraw.

Właściwości sfermentowanej soi są znane dzięki przekształcaniu mikroskładników takich jak selen, cynk, czy potas w bardziej rozpuszczalne i lepiej przyswajalne dla ludzkiego organizmu składniki. Dzięki temu natto jest produktem niezwykle zdrowym.

Natto zawiera bakterie Bacillus subtillis, która wzmacnia układ odpornościowy i poprawia trawienie witaminy K2. (3)

To japońskie danie tworzy w naszym organizmie składnik o nazwie nattokinase, który zapobiega krzepnięciu krwi i pomaga regulować poziom cholesterolu.

5. Kombucha

To rodzaj czarnej herbaty pochodzącej z Japonii, która jest już znana od ponad 2000 lat. Jest inaczej nazywana grzybkiem herbacianym należącym do grupy symbiotycznych kultur bakterii.

Kombucha jest bogata w witaminy z grupy B, cynk, żelazo, miedź oraz kwas mlekowy i glukonowy.

Regularne picie kombuchy wspomaga trawienie, zwiększa energię i oczyszcza wątrobę. Dodatkowo kombucha ma właściwości przeciwutleniające, które niszczą wolne rodniki z naszego organizmu.

6. Ogórki kiszone

ogórki kiszone

Ogórki są niezwykle popularne w całej Europie. Do najpopularniejszych rodzajów należą ogórki małosolne, które są kwaszone przez kilka dni i ogórki kiszone, które ulegają fermentacji przez dłuższy czas.

W zasadzie ogórki mają zastosowanie dla większości dań obiadowych. Są dobrym dodatkiem do ziemniaków lub kaszy gryczanej. Są często wykorzystywane do robienia sałatek.

Niewiele osób wie, że ogórki kiszone są dobrym źródłem probiotyków. Są bogate w witaminy wzmacniające organizm (głównie są to witaminy z grupy B i C). Jedzenie ogórków wpływa też na zdrowe włosy i paznokcie.

Dużą zaletą ogórków kiszonych jest to, że łatwo jest je przygotować samodzielnie w domu bez użycia szkodliwych konserwantów.

7. Miso

Miso jest słoną przyprawą używaną w kuchni japońskiej i koreańskiej. Jeśli kiedykolwiek byłaś w azjatyckiej restauracji to być może jadłaś zupę miso. Powstaje ona na skutek fermentacji soi, jęczmienia lub brązowego ryżu z koji.

Zanim pasta miso będzie gotowa do spożycia musi upłynąć od 6 miesięcy do 2 lat. Najwięcej składników odżywczych ma wersja niepasteryzowana.

Miso jest dobrym źródłem błonnika i białka. Ma wiele właściwości zdrowotnych dla naszego organizmu. Wzmacnia odporność organizmu, wspomaga trawienie i pomaga usunąć zbędne toksyny.

8. Oliwki

oliwki

Ten owoc jest niezwykle popularny w krajach śródziemnomorskich ze względu na sprzyjający klimat. Oliwki są bogate w kwasy tłuszczowe i składniki odżywcze takie jak kwas oleinowy, witaminy z grupy A, B, C i E.

Dzięki tym witaminom oliwki są doskonałym źródłem bakterii probiotycznych, które neutralizują wolne rodniki. Według badań przeprowadzonych przez American Journal of Clinical Nutrition oliwki są polecane dla osób z zespołem jelita drażliwego. (4)

Przed zakupem zielonych oliwek upewnij się, że są ekologiczne i nie zawierają szkodliwych konserwantów takich jak benzoesan sodu.

9. Zielony groszek

zielony groszek

Czy wiesz, że zielony groszek jest jedynym warzywem strączkowym, które można jeść na surowo?

Groszek jest dobrym źródłem białka i witamin z grupy B. Zawiera dużo fosforu, żelaza, cynku i magnezu. Obniża poziom trójglicerydów we krwi i wspomaga pracę serca. Podobnie jak oliwki groszek zawiera antyoksydanty, które niszczą wolne rodniki w naszym organizmie.

Badanie opublikowane w 2014 roku w czasopiśmie naukowym Journal of Applied Microbiology wykazało, że zielony groszek zawiera Mesenteroides leuconostoc. Są to bakterie probiotyczne, które pomagają chronić układ odpornościowy przed wirusami. (5)

10. Niepasteryzowany ser

Dobrej jakości ser także zawiera probiotyki. Owczy lub kozi serek jest bogaty w bakterie probiotyczne Thermophillus, Bifudus, Bulgarcius i Acidophilus. Dzięki temu w Twoim organizmie tworzy się bariera ochronna, która utrudnia przedostawanie się wirusów.

Pamiętaj jednak, że nie każdy ser będzie dobrym wyborem, bo wiele z nich zawiera sztuczne składniki, które mogą być szkodliwe dla naszego zdrowia. Najlepiej wybierać ser niepasteryzowany.

11. Kwas chlebowy

Kwas chlebowy jest szczególnie popularny w Rosji. Jest produkowany na bazie drożdży i bakterii kwasu mlekowego. To co wyróżnia go od innych produktów spożywczych to niepowtarzalny smak z delikatną esencją goryczy.

Napój ten zawiera dużo witamin i minerałów korzystnych dla Twojego organizmu. Poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, reguluje mikroflorę jelitową i przyspiesza przemianę materii co jest szczególnie korzystne dla osób, które szukają produktów spożywczych w dietach odchudzających.

Przy zakupie kwasu chlebowego sprawdzaj etykiety. Należy unikać produktów zawierających sztuczne słodziki i wzmacniacze smaku. Dobrej jakości kwas chlebowy powinien zawierać słód jęczmienny i żytni.

12. Tempeh

tempeh

Jest tradycyjnym składnikiem kuchni indonezyjskiej. Jest wytwarzany z ziaren soi ulegających procesowi fermentacji. Tempeh zawiera dużo białka (ok. 20%) i jest często wykorzystywany jako substytut mięsa dla wegetarian.

Tempeh zawiera też dużo kwasów omega-3, magnezu i żelaza. Niestety zawiera też dużo soli dlatego nie jest polecany dla osób z wysokim ciśnieniem tętniczym.

Ten indonezyjski składnik je się podobnie jak tofu. Pasuje do sałatek i kanapek. Ostatnio coraz częściej można spotkać go w menu w restauracjach i barach.

13. Rejuvelac

To fermentowany napój, który powstaje z kiełkujących nasion pszenicy, żyta lub komosy ryżowej. Ma lekko cytrusowy smak i picie go regularnie pomaga odbudować florę bakteryjną.

Jest bogaty w witaminy z grupy B i K. Zawiera dużo protein i węglowodanów. Rejuvelac najlepiej użyć jako dodatku do fermentowania warzyw lub owoców. Dobrze sprawdzi się także jako dodatek do koktajli.

14. Ocet jabłkowy

ocet jabłkowy probiotyk

Ocet jabłkowy jak sama nazwa wskazuje tworzy się z jabłek i drożdży.Takie połączenie sprawia, że powstaje napój o pomarańczowej barwie, który ma wiele właściwości prozdrowotnych.

W składzie octu jabłkowego znajdziesz bakterie Lactobacillus i Bifidobacterium, które skutecznie chronią organizm przed przedostawaniem się wirusów. Bakterie te pomagają także w oczyszczaniu wątroby i więzów chłonnych.

Ocet jabłkowy ma różne zastosowania. Możesz wykorzystać go do dressingu sałatek. Dobrym pomysłem jest także picie go codziennie rano. Świetnie komponuje się z dodatkiem miodu.

15. Zakwas z czerwonych buraków

Barszcz czerwony jest dobry nie tylko w czasie Wigilii. Nie sposób opisać jego właściwości zdrowotnych w kilku zdaniach – jednak z pewnością jest wartościowym źródłem bakterii probiotycznych.

Zakwas z czerwonych buraków zawiera przeciwutleniacze niszczące wolne rodniki z organizmu. Jest polecany w leczeniu anemii i niedokrwistości. Jest też naturalnym probiotykiem pomagającym wzmocnić osłabiony organizm.

Nie powinien być stosowany przez diabetyków, bo picie zakwasu z czerwonych buraków może podnieść poziom cukru we krwi.

Kto powinien stosować probiotyki?

Według mnie każdy kto chce być zdrowy i witalny! W obecnej rzeczywistości często jesteśmy narażeni na złe wirusy i bakterie atakujące nasz organizm różnymi sposobami. Dieta uboga w wartościowe składniki odżywcze, przebywanie z ludźmi przenoszącymi wirusy, czy szybkie tempo życia to tylko niektóre aspekty, które potrafią nas osłabić.

Istnieje wiele dowodów, że probiotyki oprócz wzmocnienia odporności organizmu pomagają w leczeniu różnych schorzeń. Jeśli się odchudzasz lub chcesz poczuć się lepiej każdego dnia to bakterie probiotyczne również będą dobre. Im więcej będzie ich w Twojej diecie tym lepiej.

Nie zapomnij napisać w komentarzu, jakie naturalne probiotyki stosujesz i jak oddziałują na Twoje zdrowie.

5.0
01
Jestem wielką pasjonatką zdrowego stylu życia i dietetyki. Prywatnie lubię podróżować i poznawać ciekawe miejsca. W wolnej chwili czytam literaturę psychologiczną i popularnonaukową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here