9 pomysłów jak znaleźć motywację do odchudzania

0

szukanie motywacji do odchudzania

Czy istnieje jedna uniwersalna zasada, dzięki której znajdziesz motywację do odchudzania?

Zapewne nie raz postanowiłaś sobie, że od dzisiaj zaczynasz walkę ze zbędnymi kilogramami. Być może miałaś nawet przygotowany noworoczny plan, ale z jakiegoś powodu nie wypalił.

Każdy kto próbuje schudnąć doskonale wie, że nie największe problemy sprawia motywacja, która bywa ulotna. Nawet gdy realizujemy konkretny plan nastaje taki moment, w którym tracimy zapał. Co należy wtedy zrobić?

Już za chwilę poznasz skuteczne sposoby, dzięki którym łatwiej zmotywujesz się do odchudzania i innych aktywności, które sprawiają Ci trudności.

Jak się zmotywować do odchudzania i ćwiczeń?

Prawdopodobnie znasz osoby, którym udało się schudnąć w niedługim czasie i utrzymać wagę. W internecie znajdziesz tysiące zdjęć z metamorfozami przedstawiającymi zdjęcia przed i po.

Dlaczego jednym udaje się schudnąć bez wysiłku, podczas gdy inni cały czas z tym walczą? Na to pytanie od dawna próbują znaleźć odpowiedź naukowcy badający czynniki wpływające na proces odchudzania.

Ze swojego doświadczenia mogę napisać, że każdy jest w stanie schudnąć – jednak niektórym zajmie to więcej czasu niż innym. Przeważnie jest to kwestia genetyki.

Można to porównać do sportów kulturystycznych, w których najłatwiej zbudować masę mięśniową osobie o typie budowy mezomorficznej. Nie musi ona stosować restrykcyjnej diety. Jej metabolizm jest ustabilizowany dlatego bez problemu zbuduje czystą masę mięśniową.

Osób o sylwetce mezomorifka jest zdecydowanie mniej niż endo i ektormorfików. Nie oznacza to jednak, że endomorfik nie jest w stanie osiągać większych sukcesów w sportach kulturystycznych niż mezomorfik. Po prostu musi on dołożyć większych starań i baczniej przyglądać się swojej diecie, jeśli chce osiągnąć sukces w tej dziedzinie.

Wracając jednak do tematu: motywacja do odchudzania bywa ulotna. Nie zawsze mamy ochotę wyjść biegać, czy zmienić nawyki żywieniowe. Istnieją jednak sprytne sposoby, dzięki którym łatwiej zmotywujesz się do treningu i do zmiany swojego ciała.

1. Dlaczego chcesz schudnąć?

dlaczego chcesz schudnąć

Czy zastanawiałaś się kiedykolwiek nad tym, jaki jest główny powód, dla którego chcesz schudnąć? Obecnie w mediach gloryfikowane są osoby, które mają wyrzeźbione ciało i prowadzą aktywny tryb życia.

Bycie fit jest na czasie – a przede wszystkim dobrze się sprzedaje – dlatego producenci suplementów, siłownie i trenerzy personalni inwestują w reklamy, aby zdobyć nowych klientów.

Nie ma w tym nic złego, żeby dbać o swoje ciało. Ba! Gdybym była przekonana, że nie warto ćwiczyć i wprowadzać nowych produktów spożywczych do swojej diety to najprawdopodobniej nie czytałabyś tego bloga.

Zastanów się jednak nad tym jaki jest prawdziwy cel do odchudzania. Być może niedawno zobaczyłaś w sklepie fajne spodnie i chciałabyś je założyć jednak Twoja obecna figura nie odpowiada rozmiarowi tych spodni. A może Twoim celem jest założenie bikini i pokazanie swoich okrągłych kształtów na słonecznej plaży?

Prawdziwy powód jest głęboko zakorzeniony w Tobie. Twoim pierwszym zadaniem jest zlokalizowanie tego kluczowego pragnienia, dzięki któremu znajdziesz motywację do odchudzania. Pamiętaj jednak, żeby cel, dla którego chcesz schudnąć był Twój, a nie kogoś innego.

Wewnętrzny bodziec do odchudzania

Ludzie często decydują się schudnąć, bo ktoś im tak powiedział (np. przyjaciel, ktoś z rodziny lub lekarz). Jak się okazuje skuteczniejszą motywacją do odchudzania jest znalezienie wewnętrznego bodźca, który podpowie nam, że sami tego chcemy. (1)

2. Stwórz konkretny plan

stwórz konkretny plan

Odchudzanie bez planu jest jak dryfowanie statkiem bez kompasu. Nigdy nie wiesz dokąd dopłyniesz.

Zanim przejdziesz do działania powinnaś stworzyć konkretny plan, który będzie drogowskazem kierującym Cię w określoną stronę.

Ciekawe badanie na temat wpływu planowania na motywację zostało przeprowadzone przez British Journal of Health Psychology w 2002 roku. W badaniu wzięło udział 248 osób, które podzielono na trzy grupy. Każda z nich miała ćwiczyć codziennie przez dwadzieścia minut.

Pierwsza grupa wykonywała ćwiczenia bez żadnych wytycznych. Druga grupa dodatkowo słuchała materiałów instruktażowych pomocnych w ćwiczeniach. Trzecia grupa stworzyła dokładny plan, który zawierał pisemne zobowiązanie np. “We wtorek i czwartek o godzinie 16.30 biegam po parku przez 30 minut.”

Która grupa osiągnęła najlepsze rezultaty i była najbardziej zmotywowana do ćwiczeń? Nietrudno się domyślić się, że grupa trzecia. Według eksperymentu ponad 90% osób z grupy drugiej osiągnęło zamierzony cel. (2)

Jak stworzyć konkretny plan?

Dlaczego pomimo stworzenia planu nie osiągasz pożądanych rezultatów?

Najczęstszym powodem jest ustalenie nierealistycznych celów, które są trudne do osiągnięcia. Wiele osób robi ten błąd, że zamiast realizować małe cele wchodzi na głęboką wodę i próbuje osiągać te większe. Wydaje im się, że im szybciej tym lepiej. Jest to zgubne podejście, które najczęściej prowadzi do frustracji.

Jeśli planujesz schudnąć i szukasz motywacji do odchudzania to ustal sobie, że na początku zrzucisz 3-4 kilogramy w ciągu miesiąca. Zamiast biegać 10 km w ciągu dnia zacznij od 2 km. Na początku wzmocnij swój mięsień samodyscypliny, a dopiero później stawiaj coraz bardziej ambitne cele.

Pamiętaj też o zastosowaniu techniki implementacji, która polega na tym, żeby napisać konkretnie o tym co planujesz robić np. “W poniedziałki, środy i piątki o godzinie 18 idę do siłowni. Ćwiczę przez godzinę.” lub “Codziennie o godzinie 19 pije szklankę wody i jem kolację”. Zapisz to sobie w smartfonie lub umieść w innym widocznym miejscu, które będzie przypominało Ci o tym co masz do zrobienia.

Konkretny plan powinien zawierać:

  • Ramy czasowe – od kiedy do kiedy planujesz realizować daną aktywność.
  • Uzasadnienie – jakie korzyści osiągniesz, dzięki tej aktywności.
  • Opis. Jeśli zapisałaś się do siłowni lub ćwiczysz w domu to powinnaś mieć konkretną rozpiskę ćwiczeń, którą należy wykonać. Wystarczy tylko jedno spojrzenie i już wiesz co masz do zrobienia.

Planowanie wymaga wyczucia i samokontroli. Jeśli w tym momencie zastanawiasz się po co w ogóle coś planować, bo to i tak nie wypali – to przeczytaj jeszcze raz powyższe wskazówki. Gwarantuje Ci, że stworzenie dobrego planu da Ci lepsze efekty, niż nie stworzenie go w ogóle.

3. Sprawdzaj swoje osiągnięcia

sprawdzanie swoich osiągnięć

Ok. Gdy już ustaliłaś cel i sporządziłaś plan to pozostało jeszcze sprawdzanie, czy wszystko zmierza w dobrym kierunku. Samo stworzenie planu nie będzie tak skuteczne, jeśli nie zaczniesz monitorować swojego progresu.

Zbudowanie nawyku monitorowania tego co robisz jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie celu. Dzięki temu widzisz, czy wykonujesz ćwiczenia codziennie lub gdy nie realizujesz swojego planu.

Proponuje, aby przy każdym dniu, w którym ukończyłaś daną czynność (np. biegałaś przez 30 minut), postawić ptaszka na zielono.

Wykonane
Przykład: Poniedziałek – “biegam o godzinie 16.30”.

Jeśli nie wykonałaś danej czynności to postaw znaczek X np. na czerwono.

Niewykonane
Przykład: Czwartek – “biegam o godzinie 16.30”.

Im więcej zielonych ptaszków się pojawi tym wiesz, że Twoja motywacja do odchudzania stoi na wysokim poziomie. Czerwone X powinny stanowić ostrzeżenie, że być może w Twoim planie jest coś nie tak i powinnaś go zmodyfikować.

4. Nagradzaj się

nagradzaj się

Trwasz w postanowieniu przez dłuższy czas i zastanawiasz się co dalej? To jest odpowiedni moment, żeby się nagrodzić!

Wykonywanie codziennych czynności na początku nie jest wcale proste i trzeba zbudować mocny mięsień samodyscypliny, żeby zakończyć zadanie do końca.

Załóżmy, że od miesiąca biegasz trzy razy w tygodniu. Monitorując swój plan widzisz, że nie opuściłaś żadnego dnia. To jest właśnie ten moment, żeby powiedzieć sobie: “zrobiłam kawał dobrej roboty, czas siebie nagrodzić!”

Co może być nagrodą? To co sprawia Ci przyjemność np. wyjście do kina, kupienie nowej torebki, czy pójście do restauracji. Pula nagród jest nieograniczona. Ważne żeby nie były to drogie niespodzianki. Na wyjazd za granicę lub kupienie czegoś droższego przyjdzie czas, gdy zrealizujesz swój cel do końca.

Nie bój się nagradzać. Nasz umysł jest tak zaprogramowany, że jeśli robimy coś przez dłuższy czas i nie mamy z tego żadnych korzyści to wkrótce mogą pojawić się obiekcje pt. “czy na pewno dobrze robię” lub “czy to bieganie ma w ogóle jakikolwiek sens”.

Nagradzając się wysyłasz impuls sygnalizujący, że tworzenie nowego nawyku jest opłacalne. Dzięki temu zwiększa się Twoja motywacja do odchudzania w przyszłości.

Czy można nagradzać się niezdrowym jedzeniem?

Wszystko zależy od Twoich tendencji żywieniowych. Jeśli zależy Ci na wprowadzeniu zdrowego stylu życia to powinnaś ograniczyć spożywanie “śmieciowego jedzenia” do minimum.

Zjedzenie od czasu do czasu pizzy, czy kebaba nie powinno być problemem. Gorzej jeśli ten nawyk zadamawia się w naszym życiu i nie potrafimy oprzeć się pokusie, żeby sięgnąć po coś niezdrowego.

5. Obserwuj inspirujących ludzi

Zależy Ci na zrzuceniu kilku kilogramów? Zacznij obserwować ludzi, którzy podobnie jak Ty przechodzą proces odchudzania!

Być może ktoś z Twoich znajomych postanowił sobie, że zapisze się się do klubu fitness i zamierza do wakacji zrzucić 8 kg. Jeśli nie znasz takiej osoby to warto obserwować profile osób, dzięki którym otrzymasz potężną dawkę motywacji.

Czytaj motywujące blogi, polub fanpage lub obserwuj inspirującą osobę na Instagramie. Dzięki temu taka osoba będzie dostarczać Ci nowych bodźców do działania.

Obserwuj również nasz profil, aby być na bieżąco ze wszystkimi informacjami. Linki do naszych portali społecznościowych znajdziesz na dole strony.

Przykład naszego profilu w Pinterest:

witalneporady profil na pinterest

6. Znajdź osobę do wspólnego odchudzania

Razem jest zawsze raźniej. Jeśli znasz kogoś kto ma podobne cele jak Ty i chce schudnąć to zaproponuj mu wspólne treningi. Może to być np. wspólne bieganie, chodzenie do klubu fitness, czy wyjazdy.

Dobrym pomysłem będą też wspólne podsumowania, dzięki którym opiszcie co udało wam się osiągnąć w ciągu tygodnia. To doskonały moment na to, żeby wspólnie się motywować i porozmawiać o tym co zamierzasz zrobić w następnym tygodniu.

Partnera lub partnerkę do wspólnego odchudzania znajdziesz też w specjalnych grupach wsparcia np. na Facebooku, lub forach internetowych.

Upewnij się, że osoba, z którą wspólnie ustalacie cele jest odpowiednio zmotywowana. Nie chcesz przecież, żeby taki partner ciągnął Cię w dół swoimi narzekaniami. A jeśli znajdziesz kogoś kto będzie miał dużo chęci do wewnętrznej zmiany tym lepiej dla Ciebie.

7. Publiczne zobowiązanie

Dla niektórych osób ten krok będzie niezwykle ciężki do zrealizowania, ale gwarantuje Ci, że dzięki niemu nie poddasz się tak łatwo! Podejmij wyzwanie i oświadcz rodzinie lub znajomym, że od dzisiaj bierzesz się za siebie i zrobisz wszystko, aby dojść do upragnionej wagi.

Napisz na Facebooku, że od dzisiaj zaczynasz się odchudzać. Nie wstydź się tego. Naprawdę nie ma nic złego w tym, że próbujesz zrobić coś w swoim życiu. Wiele osób, gdy zobaczy taką publiczną deklarację będzie trzymała kciuki w nadziei, że uda Ci się przejść przez cały proces i osiągnąć sukces.

Według współczesnych badań publiczna deklaracja sprawia, że łatwiej Ci będzie osiągnąć wyznaczony cel. (3)

Dzieje się tak z prostego powodu; głupio jest nagle powiedzieć wszystkim, że przestajesz realizować swój cel. Co wtedy pomyślą o Tobie znajomi?

A gdy publicznie zobowiążesz się do zrzucania kilogramów to narasta w Tobie motywacja do zmiany, dzięki której efektywniej dokonasz tego co sobie założyłaś.

8. Myśl pozytywnie

motywacja do odchudzania wymaga pozytywnego myślenia

W rozmowach z innymi ludźmi staraj się myśleć i mówić pozytywnie. W procesie odchudzania nie ma miejscu na wymówki i negatywne myślenie. To czy uda Ci się schudnąć zależy tylko i wyłącznie od Twojego nastawienia.

Przebywając z osobami, które wyrażają się w sposób negatywny podświadomie uczysz się podobnych wzorców. Istnieje w końcu takie powiedzenie: “Z kim przystajesz takim się stajesz”.

To działa także w drugą stronę. Gdy przebywasz z osobami, które pozytywnie podchodzą do życia i myślą kategoriami “uda się” – to sama zaczynasz myśleć jak oni. Dlatego proponuje znaleźć takie osoby, które są dla nas motywujące i dobrze czujesz się w ich towarzystwie.

Pamiętaj też, że samo fantazjowanie o idealnej wadze bez działania nie da dobrych rezultatów. Możesz myśleć miesiącami o tym, jak to jest eksponować swoje zgrabne ciało na plaży w bikini w Hiszpanii, ale marzenie nigdy się nie spełni, jeśli nie ruszysz z miejsca. Pozytywne nastawienie i praca nad sobą przyciągnie najlepsze korzyści.

9. Zmień swoje nawyki żywieniowe

zdrowa dieta

To co jesz każdego dnia wpływa na Twoje myślenie. Dostarczając do organizmu pustych kalorii ze śmieciowego jedzenia powodujesz, że Twoja motywacja do odchudzania zostaje zaburzona.

Zwróć uwagę, że praktycznie każda osoba, która schudła zmieniła swoje nawyki żywieniowe. Nie oznacza to, że z dnia na dzień powinnaś całkowicie zrezygnować z niezdrowych produktów spożywczych. Oznacza to, że powinnaś ograniczyć pochłanianie śmieciowego jedzenia do minimum.

Niestety ale jeśli zależy Ci na zrzuceniu kilogramów to pochłanianie fast foodów w dużych ilościach nie sprawi, że kilogramy zaczną znikać. Najlepszym rozwiązaniem jest stopniowe ograniczanie słodyczy, hamburgerów i tym podobnych produktów spożywczych.

Zamiast tego naucz się budować zdrowe nawyki żywieniowe. Pamiętaj także o tym, żeby:

  • Rozbijać posiłki na mniejsze części. Lepiej zjeść 5 mniejszych posiłków niż 3 syte.
  • Jedz o tych samych porach. Nie objadaj się na noc.
  • Pij wodę przed każdym posiłkiem, żeby zmniejszyć łaknienie na jedzenie.
  • Jedz częściej w domu niż na mieście. Jedzenie które samodzielnie przygotujesz będzie zdrowsze i zaoszczędzisz więcej pieniędzy.
  • Stwórz zamienniki. Jeśli masz nawyk codziennego objadania się słodyczami to zamień go na jedzenie owoców. Zjedzenie jabłka zamiast batonika nie jest takie trudne, jak się może wydawać.

Więcej informacji na temat diety odchudzającej znajdziesz w tym artykule.

Czy zbudowanie motywacji do odchudzania jest trudne?

Początki są zawsze trudne i największy problem może stanowić zmiana naszego stylu życia. Ludzie nie lubią zmian i na samą myśl o tym, żeby wstać o 5 rano i biegać lub zrezygnować z jedzenia ciasteczek robi im się nie dobrze.

Nie trzeba całkowicie wywracać świata do góry nogami, żeby schudnąć. Najlepiej zacząć od czegoś małego, a później podnosić poprzeczkę. Zacznij od pokonywania krótszych tras, wprowadzaj lekkie modyfikacje żywieniowe i wykonuj mniej intensywne ćwiczenia, aż w końcu uznasz, że najwyższy czas na nowe wyzwania.

Brak motywacji w odchudzaniu najczęściej wynika z niepewności tego co będzie działo się w przyszłości. Jeśli przełamiesz te schematy i zaczniesz działać pomimo wszelkich wymówek to w końcu w Twoim życiu nastanie taki czas, w którym wszystko zacznie dziać się automatycznie i schudniesz bez większego problemu.

Napisz w komentarzu jakie są Twoje sposoby na motywację.

Oceń

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here