5 porad jak zregenerować organizm gdy jesteśmy zmęczeni

0

Czy zastanawiałaś się kiedyś, jak najlepiej zregenerować organizm, gdy jesteś zmęczona? Nie każdy zdaje sobie sprawę, że odpowiedni odpoczynek jest potrzebny dla każdego kto uprawia sporty wytrzymałościowe oraz realizuje swoje długofalowe cele.

W tym artykule poznasz najważniejsze zasady, dzięki którym zaczniesz mieć więcej energii każdego dnia.

Jak zregenerować organizm, gdy jesteśmy przemęczeni

Współcześni ludzie żyją w biegu nie mając czasu na wypoczynek. To poważny problem, który skutkuje tym, że często popadamy w wypalenie zawodowe oraz depresję.

Według dietetyków brak snu i regeneracji to jeden z najpoważniejszych problemów, z którymi borykają się ludzie w XXI wieku.

W zależności, czy pracujesz fizycznie, czy dużo trenujesz na siłowni to odpoczynek jest najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jeśli zależy Ci na zdrowym balansie między różnymi aspektami życiowymi.

Poniżej znajdziesz 5 kluczowych zasad, dzięki którym prawidłowo zregenerujesz swój organizm:

  1. Weź urlop lub zrób sobie przerwę

jak zregenerować organizm na urlopie

Jeśli pracujesz przez większość czasu i nie robisz sobie wolnego to nic dziwnego, że nie masz energii na spotkania ze znajomymi i realizowanie swoich osobistych celów.

Popadanie w pracoholizm jest najszybszą drogą do wycieńczenia fizycznego i psychicznego.

Dla niektórych osób praca jest “lekarstwem” na pozbycie się negatywnych i dręczących myśli. Jeszcze inni harują tak mocno, że praca staje się dla nich całym światem.

Jeśli uwielbiasz swoją pracę to bardzo dobrze. Pamiętaj jednak, że wzięcie sobie urlopu raz na jakiś czas pozwoli Ci “naładować baterie”. Gdy wyjedziesz za miasto lub zrobisz sobie tygodniowe wczasy to odczujesz znaczną różnicę w tym, jaki będzie Twój poziom energii.

Dla osób, które regularnie biegają, ćwiczą w siłowni, czy chodzą do klubów fitness odpoczynek także jest wskazany.

Gdy czujesz, że Twoje ciało jest obolałe i nie jesteś w stanie wykonywać pełnego treningu, lub czujesz się osłabiona psychiczne to jest znak, że czas zrobić sobie przerwę.

Każdy trener personalny i dietetyk powie Ci, że mięśnie rozwijają się prawidłowo tylko wtedy, gdy nasze ciało się regeneruje. Bez odpoczynku progres zostaje zahamowany.

2. Zadbaj o odpowiednią ilość snu

śpij ile trzeba

Czy wiesz, że przeciętny człowiek przesypia około 20 lat w ciągu całego życia?

Naukowcy cały czas badają jaka powinna być optymalna ilość snu w ciągu dnia. Wiele zależy od wieku oraz naszego stylu życia.

Jednak już dzisiaj można stwierdzić, że średnia ilość snu potrzebna do normalnego funkcjonowania organizmu powinna wynosić ok. 7-9 godzin.

Gdy śpimy poniżej 7 godzin w ciągu doby to nasz organizm zaczyna wpadać w stan chronicznego zmęczenia, co skutkuje problemami z pamięcią, niską koncentracją, przewrażliwieniem oraz niższa produktywnością.

Ciekawostką jest także fakt, że odpowiednia ilość snu jest ważna w kontekście odchudzania, ponieważ gdy mało śpimy to w naszym organizmie wydziela się grelina, która odpowiada za uczucie głodu.

To na co należy zwrócić uwagę to także jakość snu. Aby odpowiednio się wyspać należy chodzić spać o tych samych porach. Gdy jednego dnia położymy się o 21 a innego o 1 w nocy to odczujemy różnice w jakości snu.

Chodząc spać staraj się mieć jasny umysł i nie myśleć o bieżących sprawach. Sen powinien być odpoczynkiem a nie czynnością, w której rozmyślamy przez pół nocy nad naszymi problemami.

Jeżeli masz problem z zasypianiem to zainteresuj się ćwiczeniami relaksacyjnymi i medytacją, która redukuje negatywne emocje.

3. Zrób sobie detoks informacyjny

detoks informacyjny

Każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami z gazet, radia i telewizji. Do tego dochodzą jeszcze portale społecznościowe, gdzie w każdej minucie zamieszczane są informacje, które mają przyciągnąć naszą uwagę.

Nowe zdjęcia, statusy znajomych, łańcuszki, filmy – tego jest tak dużo, że można stracić rachubę.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, że w jednej sekundzie docierają do Ciebie informacje i sygnały, których nie jesteś do końca świadoma (np. krzyk dzieci za oknem, czy latanie muchy po pokoju).

Te wszystkie informacje wpływają na nasz poziom energii i samopoczucie. Jeżeli nieustannie mamy do czynienia z “dietą informacyjną” to nic dziwnego, że jesteśmy psychicznie zmęczeni.

Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenia detoksu informacyjnego, który polega na całkowitym odcięciu się od mediów i informacji.

Zrób eksperyment i przez tydzień odpocznij od portali informacyjnych, społecznościowych oraz wszelkich mediów, które za wszelką ceną starają się odciągnąć Twoją uwagę.

Jeżeli nie jesteś w stanie całkowicie zrezygnować z oglądania telewizji czy przeglądania portali społecznościowych, to przynajmniej ogranicz oglądanie ulubionych mediów do jednej godziny dziennie.

Nieważne czy po tygodniu będziesz chciała spędzać jeszcze więcej czasu na przeglądaniu mediów, czy całkowicie zrezygnować z tego zastrzyku informacji. Gwarancją wykonania tego eksperymentu będzie to, że poczujesz się naprawdę wypoczęta.

To doświadczenie da Ci także świadomość tego, jak bardzo ludzie są uzależnieni od wszelkich portali. Być może zdasz sobie też sprawę, że niektóre media nie są Ci w ogóle potrzebne do szczęścia.

Eksperyment jest trudny do wykonania, ale warto poświęcić tydzień na jego zrealizowanie.

4. Pójście na masaż

masaż na regeneracje organizmu

Doskonałym sposobem na regeneracje naszego organizmu jest pójście na masaż. Być może już teraz czujesz ból kręgosłupa lub innej części ciała, który jest nie do zniesienia.

Masaż poprowadzony przez dobrego fizjoterapeutę pozwoli Ci się szybciej zregenerować i zmniejszyć ból, który odczuwasz w ciele.

W naszym ciele znajdują się punkty, które są bardzo wrażliwe i to przez nie odczuwamy stres i napięcie. Rozluźnienie tych mięśni pozwoli Ci się odprężyć sprawiając, że wszelkie blokady w Twoim ciele ustąpią.

Nawet jednorazowy masaż potrafi dać długofalowe efekty, dlatego warto pomyśleć o tej metodzie regeneracji.

5. Odstawienie używek

palenie papierosów i inne szkodliwe używki

Narkotyki i wszelkie inne używki dają odprężenie, ale tylko na chwilę. Później zaczyna się powrót do rzeczywistości i sięganie po jeszcze więcej.

Zapalenie papierosa jest niezwykle popularne i dla wielu osób może wydawać się metodą niezwykle odprężającą. W rzeczywistości zatruwa nasze płuca zwiększając ryzyko powstania nowotworu.

Podobnie jest z alkoholem – gdy wypijemy większą ilość to czujemy się świetnie, lecz na drugi dzień następuje zmęczenie i nasz organizm potrzebuje odpoczynku, aby wrócić do pełnej sprawności.

Jedną z najlepszych metod regeneracji jest odstawienie lub ograniczenie wszelkich używek, które zatruwają nasz organizm. Nie jest to takie łatwe jak może się wydawać.

Nie zrobimy tego też z dnia na dzień, ale ograniczenie palenia papierosów i zastąpienia ich czymś innym np. sięgnięciem po szklankę wody sprawi, że staniemy się odprężeni jak nigdy dotąd.

Polecam obejrzeć film “Najlepszy” w reżyserii Łukasza Palkowskiego, który pokazuje co może osiągnąć człowiek rezygnując z alkoholu i narkotyków.

A jakie są Wasze metody na regeneracje organizmu? Napisz o tym w komentarzu na dole.

Wyszukiwane frazy

  • jak zregenerować organizm po treningu
  • szybka regeneracja organizmu po ćwiczeniach
  • jak odpoczywać gdy jesteśmy zmęczeni
5 porad jak zregenerować organizm gdy jesteśmy zmęczeni
Oceń

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here