Czy istnieje skuteczna dieta odchudzająca dająca szybkie efekty?

0

dieta odchudzająca 2

Czy przypominasz sobie ten dzień, w którym powiedziałaś sobie, że w końcu zamierzasz schudnąć?

Pierwszą rzeczą jaką mogłaś wtedy zrobić to włączenie wyszukiwarki internetowej i znalezienie skutecznej diety odchudzającej, która Ci w tym pomoże.

W internecie jest mnóstwo diet rzekomo dających szybkie efekty w postaci utraty kilogramów. Pytanie brzmi: na ile powinnaś zaufać tym obietnicom i czy warto taką dietę prowadzić?

W tym poradniku poznasz popularne diety na odchudzanie oraz moim zdaniem najlepszy sposób, dzięki któremu schudniesz zdrowo i efektywnie.

Najpopularniejsze diety odchudzające

Diety mają to do siebie, że kojarzą się z wyrzeczeniami i głodówkami. Niestety ale nie wszystkie z nich dają dobre rezultaty. Niektóre z nich bardziej szkodzą naszemu zdrowiu niż pomagają.

Są jednak diety, które uzyskały status kultowych i korzystają z nich gwiazdy Hollywood, modelki i sportowcy. Skoro tak sławni ludzie je stosują to, czy gwarantują one, że szybko schudniesz w krótkim czasie?

Poniżej znajdziesz przykładowe diety, które są popularne nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

Dieta Dukana

dieta dukana

Jedną z najpopularniejszych metod na odchudzanie jest dieta stworzona przez Pierre’a Dukana – jednego z najbardziej znanych dietetyków na świecie. Dukan słynie z kontrowersji po tym jak zostały mu odebrane uprawnienia lekarskie w związku z przepisaniem leku, który wkrótce potem został wycofany ze sprzedaży.

Pomimo tego dieta Dukana cieszy się nadal dużym powodzeniem i korzystały z niej aktorki i modelki na całym świecie m.in.: Jennifer Lopez i Kate Middleton.

Pozostawiając już wszelkie wątpliwości i kontrowersje co do osoby samego Pierre’a Dukana skupmy się na działaniu jego diety.

Główną jej ideą jest jedzenie produktów białkowych, które według twórcy oczyszczają organizm, pozwalają uniknąć efektu jojo i utrzymują stabilną wagę przez dłuższy czas.

Założenia diety Dukana

Opracowana metoda składa się z 4 faz, które stosujesz w różnych okresach czasowych.

Pierwsza faza trwa kilka dni i polega na oczyszczeniu organizmu ze zbędnych toksyn. W pierwszej fazie spożywasz tylko produkty białkowe takie jak: drób, ryby, cielęcina, wołowina i mięso gotowane na parze.

Druga faza polega na redukcji kilogramów i utrzymujesz ją tak długo, aż osiągniesz zamierzone efekty w postaci uzyskania docelowej wagi. W tej fazie do swojego jadłospisu powinnaś włączyć warzywa. Robisz to jednak naprzemiennie – jedząc przez 3-5 dni same produkty białkowe, by później przez kolejnych 3-5 dni dodać do produktów białkowych warzywa (ogórki, szparagi, kapustę, pomidory, cukinię, seler, marchew).

Trzecia faza polega na utrwaleniu wagi. Według jej założenia powinna trwać 10 dni na każdy zrzucony kilogram. Dla przykładu: jeśli schudłaś 3 kg to faza powinna trwać 30 dni. W tej fazie musisz przynajmniej raz w tygodniu powrócić do fazy pierwszej i jeść tylko produkty białkowe. Faza trzecia zakłada również, że możesz 2 razy w tygodniu zrobić sobie ucztę i zjeść posiłek na jaki masz ochotę. (w końcu!)

W ostatniej fazie możesz jeść co chcesz – z jednym małym wyjątkiem. Raz w tygodniu powinnaś jeść tylko produkty białkowe (tak jak w fazie pierwszej).

Dieta kopenhaska

dieta kopenhaska1

Jeżeli szukasz diety z jasno wytyczonym jadłospisem to z pewnością zainteresuje Cię dieta kopenhaska. Niestety wiążę się ona z dużymi restrykcjami żywieniowymi. Według diety kopenhaskiej powinnaś dostarczać do organizmu 500-800 kalorii w ciągu dnia przez 13 dni.

Minusem tej diety jest to, że jest ona uboga w witaminy wzmacniające organizm przez co możesz odczuwać zawroty głowy i ogólne osłabienie ciała. Gdy zakończysz dietę kopenhaską możesz ją powtórzyć dopiero po dwóch latach.

Jadłospis diety kopenhaskiej na 13 dni

Poniżej znajdziesz przykładowy jadłospis diety kopenhaskiej. Każdy dzień składa się z 3 posiłków.

Dzień 1 i 8:

  • Śniadanie: filiżanka kawy z 1 kostką cukru.
  • Obiad: 2 jajka na twardo, gotowany szpinak i pomidor.
  • Kolacja: befsztyk wołowy (200g), kilka liści sałaty, którą polewasz 1 łyżką oliwy z oliwek.

Dzień 2 i 9:

  • Śniadanie: tak jak wyżej.
  • Obiad: befsztyk wołowy (200g), sałata polana łyżką oliwy z oliwek, jabłko.
  • Kolacja: plaster szynki, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień 3 i 10:

  • Śniadanie: do kawy z cukrem dodajesz 1 grzankę.
  • Obiad: gotowany szpinak, jabłko, pomidor.
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, plaster szynki, kilka liści sałaty polaną oliwą z oliwek.

Dzień 4 i 11:

  • Śniadanie: filiżanka kawy z 1 kostką cukru.
  • Obiad: twarożek naturalny (150 g), marchewka, 1 jajko na twardo.
  • Kolacja: 2/3 szklanki jogurtu naturalnego, 1/2 szklanki kompotu owocowego.

Dzień 5 i 12:

  • Śniadanie: zamiast kawy jesz 1 tartą marchewkę z cytryną.
  • Obiad: ryba (pstrąg lub dorsz) gotowana na parze.
  • Kolacja: befsztyk wołowy (200g) i kilka liści sałaty.

Dzień 6 i 13:

  • Śniadanie: filiżanka kawy z 1 kostką cukru, grzanka.
  • Obiad: pierś z kurczaka bez skóry, kilka liści sałaty polanej oliwą z oliwek i sokiem z cytryny.
  • Kolacja: 2 jajka na twardo i marchew.

Dzień 7 i 14:

  • Śniadanie: herbata bez cukru.
  • Obiad: grillowana pierś z kurczaka, jabłko.
  • Kolacja: nie jesz nic.

Dieta 1000 kcal

dieta 1000 kcal

Podobnie jak dieta kopenhaska, dieta 1000 kcal jest rygorystyczna i trzeba mieć silną motywację do odchudzania, aby przejść przez nią od początku do końca.

Podstawową zasadą diety 1000 kcal jest liczenie kalorii, dlatego niezwykle ważne jest, żeby czytać etykiety i sprawnie posługiwać się tabletami prezentującymi kaloryczność produktu spożywczego.

Dieta zakłada, że powinnaś dostarczać do organizmu maksymalnie 1000 kalorii w ciągu dnia.

W jaki sposób dostarczać tak mało kalorii? Nie jest to łatwe, bo tak niska zawartość kalorii może sprawić, że po kilku dniach zaczniesz odczuwać wilcze napady apetytu. Dlatego należy przygotowywać posiłki charakteryzujące się niską gęstością energetyczną.

Ponadto powinnaś przestrzegać następujących zasad:

  • Unikaj smażenia potraw na patelni na tłustym oleju. Zamiast tego gotuj na parze.
  • Jedz produkty bogate w błonnik.
  • Pij soki z wyciśniętych owoców
  • Do potraw dodaj imbir lub natkę pietruszki.

Jak wprowadzić dietę kopenhaską?

Dieta 1000 kcal składa się z 5 podstawowych posiłków, w których ustalasz maksymalną liczbę kalorii. Według głównych założeń tej diety prawidłowe posiłki powinny wyglądać następująco:

  • Śniadanie nie powinno mieć więcej niż 250 kalorii.
  • Drugie śniadanie powinno mieć około 100 kalorii.
  • Obiad powinien mieć około 350 kalorii.
  • Podwieczorek powinien mieć 1000 kalorii.
  • Na kolacje powinnaś jeść nie więcej niż 100 kalorii.

Dieta Cambridge

dieta cambridge

Dieta odchudzająca Cambridge jest oparta na 5 fundamentalnych zasadach, które pomagają zrzucić zbędne kilogramy i utrzymać wagę przez dłuższy czas.

Została wymyślona przez Alana Howarda – brytyjskiego dietetyka z Uniwersytetu w Cambridge zajmującego się problemami z otyłością. Howard wraz z kilkoma lekarzami w swoich eksperymentach odkrył, że jedzenie gotowych posiłków pomaga schudnąć.

Niedługo potem zaczął przygotowywać posiłki dla członków NASA, którzy korzystali z jego diety podczas misji kosmicznych.

Po kilku latach Howard doszedł do wniosku, że jego dieta będzie idealnie dopasowana dla osób odchudzających się. Obecnie dieta Cambridge jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych diet na świecie.

Ta dieta podobnie jak 1000 kcal należy do diet niskokalorycznych, dlatego wymaga dużo samozaparcia i dyscypliny w żywieniu.

Plusem tej metody jest to, że produkty dostarczane przez dietetyków z Cambridge są łatwe w przygotowaniu i mogą pomóc w szybkim odchudzaniu. Jednak na skutek ketozy pojawiającej się w organizmie mogą pojawić się problemy z przemianą materii i uczucia senności.

Gotowe produkty można kupić tylko po konsultacji z dietetykami, którzy wybierają dla pacjenta odpowiedni program odchudzania Cambridge.

Dieta Ewy Dąbrowskiej

dieta ewy dąbrowskiej

Ta dieta na odchudzanie została stworzona przez doktor Ewę Dąbrowską z Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku. Dieta opiera się na jedzeniu warzyw i owoców, które mają za zadanie oczyścić nasz organizm z toksyn i usunąć nadmiar wody.

Głównym założeniem diety jest przywrócenie organizmowi właściwości regeneracyjnych przez robienie głodówek. Polega to na jedzeniu warzyw skrobiowych i owoców niskocukrowych.

Jak zapewniają dietetycy, dieta Ewy Dąbrowskiej pomaga nie tylko w odchudzaniu. Pomaga też zwiększyć poziom energii w ciągu dnia, ma wpływ na redukcję zmarszczek, pomaga w leczeniu cukrzycy i wpływa na regenerację tkanek.

Etapy diety Ewy Dąbrowskiej

Dieta składa się z etapów pomagających odtruć organizm i zredukować wagę. Jest niestety niskokaloryczna i trwa nawet kilka tygodni. Należy jeść 3 posiłki w ciągu dnia o stałych godzinach (9.00, 14.00, 19.00).

Do warzyw skrobiowych zaliczamy:

  • Marchewkę
  • Kapustę
  • Sałatę
  • Ogórki
  • Pomidory
  • Paprykę

Do owoców niskocukrowych należy:

  • Awokado
  • Cytryny
  • Truskawki
  • Jagody

W trakcie kuracji należy jeść powyższe warzywa i owoce na surowo i pić dużo płynów (około 2-3 litrów). Aby podkręcić smak możesz dodać zioła i przyprawy (np. cynamon lub kurkumę). Należy unikać cukru, mąki i produktów chemicznie przetwarzanych.

Dieta na odchudzanie – czy każdy może ją stosować?

Powyższych diet nie powinny stosować kobiety w ciąży, osoby biorące silne leki na receptę (np. antydepresanty) oraz chorujące na bliżej określone choroby.

Jeżeli zamierzasz wprowadzić którąś z powyższych diet to koniecznie skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem. Niektóre diety mogą wywołać niepożądane dolegliwości związane z bezsennością, nudnościami, wyczerpaniem psychicznym lub fizycznym, czy złym samopoczuciem.

Czy istnieje skuteczna dieta odchudzająca?

dieta na odchudzanie jaka powinna byćWedług mojej opinii nie ma diety idealnej, która gwarantuje Ci, że schudniesz w ciągu miesiąca 10 kg. Większość diet jest opartych na odejmowaniu kalorii co nie jest korzystne w dłuższej perspektywie czasowej dla naszego zdrowia.

W wielu dietach odchudzających u kobiet i mężczyzn występuje efekt jojo. Następuje on wtedy, gdy wracamy do swoich starych nawyków żywieniowych. Efekt jojo powoduje, że zaczynamy jeść jeszcze więcej niż przedtem co skutkuje tym, że wracamy do swojej poprzedniej wagi.

W świetle najnowszych badań okazuje się, że kiedy następują wahania wagi to w przyszłości trudniej jest nam schudnąć. Dlatego nigdy nie byłam zwolenniczką restrykcyjnych diet lub głodówek, które w mojej ocenie przynoszą efekty, ale tylko na chwilę.

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta na odchudzanie?

Skoro większość diet powoduje efekt jojo, to co jeść, żeby schudnąć? Według mnie najlepiej wprowadzić kilka ważnych zasad w swoich nawykach żywieniowych, dzięki czemu odchudzanie przebiegnie zdrowo i bez żadnych powikłań.

Stosuj metodę małych kroków

metoda małych kroków w odchudzaniu

Ta metoda polega na tym, że zamiast całkowitej rewolucji w sposobach żywienia wprowadzasz małe zmiany. Powinno to być przede wszystkim dodawanie zdrowych produktów spożywczych do swojego codziennego menu i tworzenie zamienników.

Wprowadzenie całkowicie nowej diety wiąże się z ograniczeniami i wyrzeczeniami co skutkuje tym, że ludzie nie są w stanie przez nią przejść od początku do końca. W przypadku metody małych kroków tych ograniczeń jest mniej.

Pewnie zastanawiasz się jak to wygląda w praktyce? Już tłumaczę.

Większość ludzi uwielbia słodycze i nie wyobraża sobie bez nich życia. To jest zupełnie normalne, bo ja też je lubię od czasu do czasu delektować się smakiem czekolady czy batonika.

W metodzie małych kroków chodzi o to, żeby stopniowo ograniczyć jedzenie słodyczy i innych słodkości. Jeśli do tej pory codziennie zaglądałaś do kredensu i wyjmowałaś batonika to stwórz zamiennik. Zamiast jedzenia słodyczy sięgnij po owoc np. jabłko, pomarańcz lub maliny.

Z początku będzie to trudne, ale tydzień lub dwa i się do tego przyzwyczaisz.

Nie oznacza to w żadnym razie, że nie powinnaś jeść słodyczy lub innych produktów żywnościowych, które lubisz. Raz na jakiś czas możesz nagradzać się zjedzeniem czegoś co lubisz.

Ta strategia działa świetnie kiedy zrealizujesz jakiś cel (np. wytrzymasz dwa tygodnie bez batoników i w formie nagrody zjesz coś słodkiego).

Jedz śniadanie z dużą ilością błonnika

śniadanie pierwsze danieLudzie są przyzwyczajeni do wychodzenia z domu bez zjedzenia śniadania. A jest to wielki błąd!

Osoby regularnie jedzące śniadanie mają niższy poziom glukozy we krwi, rzadziej chorują na cukrzycę i mają niższy poziom złego cholesterolu (LDL).

Dzięki pożywnemu śniadaniu Twój organizm potrafi skuteczniej ograniczyć apetyt na słodycze i inne produkty spożywcze, które podjadasz w ciągu dnia.

A to za sprawą błonnika, który powinien być fundamentalnym składnikiem każdego śniadania. Błonnik jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie układu pokarmowego i pomaga w odchudzaniu, dlatego jest często integralnym składnikiem różnych tabletek na zmniejszenie apetytu.

Zazwyczaj pokarmy, które są bogate w dużą ilość błonnika są równocześnie niskokaloryczne dlatego dodając ten składnik do swojej diety wpłyniesz na smukłość swojej sylwetki.

Najlepsze źródła błonnika:

  • Produkty zbożowe (otręby, owies, pieczywo pełnoziarniste).
  • Brokuły
  • Owoce suszone
  • Rośliny strączkowe
  • Orzechy

Białko

jajka białko

Białko jest jednym z podstawowych składników odżywczych pomocnych w budowaniu czystej masy mięśniowej, odbudowywaniu zniszczonych tkanek i pomagających uzyskać uczucie sytości.

To ile białka powinniśmy dostarczyć w ciągu dnia zależy od wieku i genetyki.

Szacuje się, że jest to około 0,9 g na 1 kg masy ciała. Osoby które aktywnie trenują (sporty siłowe i wytrzymałościowe) lub są kobietami w ciąży muszą dostarczyć odpowiednio więcej białka, żeby zachować zdrowy balans.

Najlepszym źródłem białka są rośliny strączkowe, które zawierają również fitoestrogeny i przeciwutleniacze. Należy jednak pamiętać, żeby dostarczać białko z różnych źródeł co jest ważne w kontekście zdrowego trybu życia.

Źródła wartościowego białka

  • Jajka
  • Kurczak
  • Ryby
  • Rośliny strączkowe (soja, ciecierzyca, czarna fasola)
  • Ligawa wołowa
  • Łopatka wołowa
  • Wątróbka wieprzowa

Zdrowe tłuszcze

oliwa z oliwek źródło kwasów omega-3Dobra dieta odchudzająca oprócz białka powinna obfitować w zdrowe tłuszcze. Mowa tutaj o kwasach omega-3 i omega-6, które oprócz właściwości odchudzających pomagają obniżyć poziom trójglicerydów we krwi i zmniejszają ryzyko chorób serca.

Kwasy omega-3 mają tą zaletę, że stymulują metabolizm, dzięki czemu skuteczniej wydalasz zbędne składniki ze swojego organizmu.

Kwasy omega-3 stymulują także proces termogenezy, który wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej z naszego ciała.

Z kolei kwasy omega-6 są składnikiem błon komórkowych, wspierają pracę układu nerwowego, i pomagają w leczeniu alergii, cukrzycy, czy chorób skóry.

Źródło kwasów omega-3 i omega-6

  • Awokado
  • Ciecierzyca
  • Orzechy włoskie
  • Oliwa z oliwek
  • Pestki dyni
  • Pestki słonecznika
  • Ryby (makrela, tuńczyk, sardynki)

Dieta odchudzająca – hit czy kit?

Poza wcześniej wymienionymi dietami istnieje jeszcze wiele innych. Większość z nich bazuje na zmniejszaniu zasobów kalorycznych, dzięki czemu jesteśmy w stanie schudnąć kilka lub kilkanaście kilogramów w krótszym czasie.

Pragnę wspomnieć, że to ile kilogramów uda nam się schudnąć zależy głównie od naszej genetyki i indywidualnych preferencji żywieniowych. Niektórzy z nas nauczyli się wprowadzać niezdrowe nawyki żywieniowe, które są kultywowane od wielu lat.

Taki nawyk nie jest łatwo zmienić przechodząc z dnia na dzień na restrykcyjną dietę. W związku z tym napisałam wcześniej, że jednym z najlepszych sposobów na odchudzanie jest zastosowanie metody małych kroków polegającej na modyfikowaniu posiłków i stosowaniu zamienników.

Pomoże Ci to uniknąć nieprzewidzianych sytuacji, w których stracisz motywację do odchudzania. Bo przecież nie ma nic gorszego niż zacząć się odchudzać i przerwać w połowie naszej drogi.

Moja opinia końcowa jest następująca: zamiast stosować rozmaite diety lepiej samemu trochę poczytać o produktach odżywczych i wprowadzić własną dietę, która idealnie wkomponuje się do Twojego codziennego życia.

A jaka jest Twoja idealna dieta odchudzająca? Napisz proszę o tym w komentarzu i daj znać innym!

Oceń

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here