Co to jest efekt jojo i jak go uniknąć?

0

Czy wiesz czym jest efekt jojo i jak go uniknąć raz na zawsze?

Ludzie na całym świecie mają problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów. Rozmaite diety, treningi czy zabiegi nie zawsze pomagają. Co należy zrobić, żeby cieszyć dobrą wagą?

Co to jest efekt jojo?

Efekt jojo to inaczej wahania wagi podczas odchudzania. Najczęściej występuje wtedy, gdy skończyliśmy przestrzegać ścisłej diety i wracamy do swojej dawnej wagi.

co to jest efekt jojo

Aby zobrazować to lepiej posłużę się następującym przykładem:

Załóżmy, że Katarzyna chce schudnąć 4 kg w miesiąc. W tym celu przechodzi na ścisłą dietę, która polega na liczeniu kalorii i pochłanianiu mniejszej ilości jedzenia.

Po miesiącu diety Katarzynie udaje się schudnąć 4 kg w ciągu miesiąca. Jest przeszczęśliwa, że jej się to udało. Czy to oznacza, że już teraz jej waga zawsze będzie stabilna?

Otóż nie do końca. Katarzyna przechodząc na ścisłą dietę musiała zrobić wiele wyrzeczeń. Musiała zrezygnować z niektórych produktów spożywczych i jeść mniej niż do tej pory. To sprawiło, że jej organizm był osłabiony, a ona nie miała na nic energii.

Jej cel związany z utratą wagi był realizowany kosztem utraty energii. Każdy organizm potrzebuje indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego i ucinanie go może odbić się w przyszłości na naszym samopoczuciu i spowodować efekt jojo.

Oznacza to, że nasza Katarzyna w drugim miesiącu może wrócić do swoich starych nawyków żywieniowych, a to sprawi, że wróci też do dawnej wagi. W wielu przypadkach zdarza się, że ścisła dieta przyczynia się do tego, że nabieramy jeszcze więcej kilogramów niż przed wprowadzeniem diety.

Czy efekt jojo jest szkodliwy dla zdrowia?

mniejsza odporność

W wielu przypadkach efekt jojo może spowodować powikłania zdrowotne. Drastyczne zbijanie kalorii może odbić się na obniżeniu odporności organizmu. Gdy nie dostarczymy odpowiedniej ilości witamin i minerałów to nasz organizm zaczyna się buntować – podkreślają dietetycy.

Znaczne wahania wagi nie są również zalecane u osób, które się odchudzają. W badaniach przeprowadzonych na szczurach w Stanach Zjednoczonych odkryto, że istnieje coś takiego, jak pamięć komórek tłuszczowych. Oznacza to, że schudnięcie i powrót do dawnej wagi powoduje to, że w przyszłości trudniej jest się nam odchudzać.

Jak uniknąć efektu jojo raz na zawsze?

Najczęstszym powodem powstawania efektu jojo jest robienie głodówek, które mają na celu doprowadzić nasze ciało do spalenia tkanki tłuszczowej i utratę wagi. Tak jak już napisałam wcześniej drastyczne diety opierające się na ścinaniu kalorii i głodówki na dłuższą metę nie zdają egzaminu.

W przypadku sportowców (np. zawodników sztuk walki) nagła zmiana wagi jest czymś normalnym. Przygotowywanie się do zawodów jest procesem, który polega na zbijaniu wagi do tego stopnia, aby zakwalifikować się do zawodów.

Sportowcy mają jednak do dyspozycji specjalistów od przygotowania motorycznego, kondycji i dietetyków dlatego nie jest dla nich wielkim problemem, aby zrzucić kilka kilogramów w ciągu dwóch tygodni. Jednak najczęściej po zawodach lub po walce wracają do dawnej wagi, która jest dla nich normalna.

Poza tym ich ciało jest doskonale wyćwiczone w tym segmencie i dokładnie wie co należy zrobić, aby zachować dobrą kondycję.

W przypadku zwykłych ludzi, którzy nie są zawodowcami i chcą schudnąć sytuacja wygląda odwrotnie. Zakładam, że nie masz do dyspozycji całego sztabu trenerskiego, który będzie przez większość dnia kontrolował proces odchudzania i spalania tkanki tłuszczowej. Dlatego trzeba działać z głową.

Poniżej znajdziesz kilka przykładów dzięki, którym dowiesz się jak uniknąć efektu jojo.

1. Stosuj metodę małych kroków w odchudzaniu

Jak już się dowiedziałaś wcześniej drastyczna zmiana nawyków żywieniowych nie działa i nie przyniesie długotrwałych korzyści w Twoim życiu. Najlepiej zastosować metodę małych kroków, która polega na drobnych zmianach w naszej diecie.

Jeżeli zaczynasz się odchudzać to stwórz zamienniki dla posiłków, które nie są zdrowe. Zamiast jedzenia chipsów czy batoników zjedz owoc lub sałatkę warzywną. Tu chodzi o to, żeby zmienić swoje nawyki żywieniowe i przestawić swój umysł na dietę dającą więcej pożytku.

Im więcej takich nawyków zbudujesz tym lepiej. Oprócz diety możesz zastosować metodę małych kroków w swoim codziennym życiu. Jeśli mieszkasz na drugim piętrze to zamiast jeździć windą możesz wchodzić po schodach.

Niby to niewiele, ale dzięki temu zaczniesz cieszyć się lepszą kondycją i będziesz spalać więcej kalorii każdego dnia. Jeśli do tej pory niewiele się ruszałaś to może się to dla Ciebie okazać trudne, jednak uwierz mi, nie ma lepszego sposobu, aby schudnąć wprowadzając metodę małych kroków.

2. Odżywianie

owoce zamiast słodyczy

Stosując metodę małych kroków wprowadź do swojego codziennego menu produkty, które zawierają cenne składniki odżywcze. Podstawą powinien być błonnik, który sprawia, że odczuwamy sytość. Błonnik powinien być przede wszystkim spożywany w czasie pierwszego posiłku, ponieważ zapewnia nam energię na najbliższych kilka godzin.

Doskonałym przykładem pożywnego śniadania jest zjedzenie płatków owsianych z dodatkami owoców. Mają one dużo błonnika, dzięki czemu wychodząc z domu będziesz mieć świadomość, że przez kilka następnych godzin będziesz najedzona.

Warto też jeść produkty spożywcze, które długo metabolizują się w naszym organizmie sprawiając, że mamy energię przez większość dnia i jesteśmy syci. Do swojego codziennego menu najlepiej włączyć:

  • Brązowy ryż
  • Chude mięso
  • Makaron
  • Produkty zbożowe (najlepszy będzie chleb typu graham oraz żytni chleb razowy).
  • Owoce (banany, awokado)
  • Warzywa o niskim indeksie glikemicznym (kapusta, papryka, brokuły).

3. Rozbijaj posiłki na mniejsze porcje

Czy znasz to uczucie, kiedy zjadłaś syty obiad i przez kilka następnych godzin czułaś się ociężała? W życiu wielu ludzi występują takie momenty, w który następuje przejedzenie. Nie jest to korzystne dla lepszego samopoczucia.

Zamiast nakładać sobie trzy wielkie porcje jedzenia każdego dnia rozłóż posiłki na kilka mniejszych części. Najlepiej żeby to było około 5 mniejszych posiłków lub przekąsek, ponieważ dzięki temu nie obciążasz tak bardzo swojego metabolizmu.

To sprawi, że nie będziesz już odczuwała tak wielkiego apetytu na zjedzenie słodyczy w ciągu dnia, ponieważ będziesz najedzona.

4. Myśl długoterminowo

jak uniknąć efektu jojo

Odchudzanie to proces, który trwa jakiś czas. Dlatego daj sobie tyle czasu ile potrzebujesz do tego, aby bez problemu spalić zalegającą tkankę tłuszczową i schudnąć. W tym przypadku czas działa na naszą korzyść i zbyt szybkie schudnięcie może spowodować efekt jojo i powrót do starych nawyków.

Jeśli zależy Ci na połączeniu wszystkiego w całość możesz wspomóc się tabletkami na odchudzanie, dzięki którym łatwiej Ci będzie zrzucić kilka dodatkowych kilogramów. Jeżeli dołożysz do tego odpowiedni trening i zmienisz swoje nawyki żywieniowe to nie ma opcji, żebyś nie zrzuciła wagi.

A czy Ty znasz sposoby na to jak uniknąć efektu jojo? Podziel się tym z innymi.

Wyszukiwane frazy

  • jak uniknąć efektu jojo po głodówce
  • co to jest efekt jojo podczas odchudzania
  • jak schudnąć bez efektu jojo
Co to jest efekt jojo i jak go uniknąć?
Oceń

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here